Behoedzaam dansen op pedalen

Behoedzaam dansen op pedalen
2007
Haute Folie, Maastricht
20 pagina's
Uitverkocht
ISBN: 978-90-811145-2-3


















Eyserbos 

Als een engel
als een adelaar

zo moet je hier
omhoog,

mijn sleuren
mijn harken

't is geen lust
voor het oog


Bemelerberg '79

De frêle Franse dames
dansten me giechelend
uit hun wiel,

een man met
een Ayatollahbaard
op een Gitane

daar hielden ze
niet van


Fromberg

Tussen wijnranken
en mooie
vergezichten,

voor wie geen
haast heeft,

voor wie geen
zin heeft

in aanklampen
of gaten dichten


Loorberg

Halverwege de klim
schuift een jonge
Astana me voorbij

en ik zwijg
want langzaam
gaat het

en haast goddelijk
is haar gehijg


Cauberg

In z`n dromen
ligt iedereen hier
alleen op kop,

tussen rijen
dik applaus

danst men
ongenadig
soepel

naar de top


Halembaye

Een oude coureur, een
rode Colnago, een helling
uit mijn jongensjaren,

altijd is er wel iets
waardoor mijn vader
zaliger

nu eens glimlachend
dan weer verwonderd

mijn gedachten
binnenfietst


Bois Sauvage


Over waals barbaarse
binnenwegen

van het Woeste Bos
naar de Hoge Gekte

van verzurend steil
naar gruis en stenen,

wat zijn ze weer één
vandaag: mijn ziel
mijn benen


Koppenberg

Als trage dromer
ben ik zonder liefde
niets,

steilte noch spleten
moet ik vrezen

als ik deze kasseien
maar teder genoeg
befiets


Col d'Ornon

Leeg en gelaten
wacht ik

op de schande
en het erbarmen

van een bezem-
wagen,

nooit eerder
stond mijn fiets

zo droevig
in de schaduw
van een boom


Mont Ventoux

Zie ons weer sterven
op de Mont Ventoux

wordt zo’n berg
dat nooit moe


La Bérarde

Ze wil naar hoge bergen,
fietsend in de wolken
raken,

ik zal haar brengen,
ik zal haar leiden

waar rotsen
en gekeuvel op wielen
tot de hemel reiken


Alpe d'Huez

Bocht voor bocht
fiets ik naar boven,

de zon verhit
het landschap,

‘t wordt almaar
lichter

in mijn hoofd


Col du Glandon


Behoedzaam dansen
op pedalen, hoe hoger
hoe mooier,

wachten op moeheid
die maar niet komt,

soms geloof ik
mijn benen niet


Côte de la Redoute

Wat deed Miel V
op de Redoute?

hij stapte af
en ging te voute