Belgen & Nederlanders

Waarom stoppen veel Belgische automobilisten, ook als ze voorrang hebben, voor fietsers en waarom doen de meeste Nederlanders dat niet? Een vraag die ik hier in de grensstreek vaker krijg. Want het maakt niet uit of mijn landgenoten in Begiƫ of in Nederland rijden. Soms leidt hun vriendelijkheid zelfs tot gevaarlijke situaties en boze reacties van automoblisten die achter hen op de rem moeten trappen. Gisteren, tijdens het Rondje Ritz, fietsten we met z'n tienen over de Haspengouwse betonbanen van het fietsoutenetwerk. Daar waar we grote wegen moesten oversteken werd ons steevast voorrang verleend. Bij het kruisen van een minder drukke dorpsweg fietsten de eerste vier van ons groepje zo'n dertig meter voor de rest. Ze hadden genoeg tempo om veilig over te steken ondanks de twee auto's die van rechts naderden. De eerste auto nam vervolgens met een behoorlijke snelheid zijn recht op voorrang waarbij het tweede gedeelte van ons groepje geheel volgens de verkeersregels stopte. De auto had een Nederlandse nummerplaat. Pal na hem kwam een auto met een Belgische nummerplaat: de chauffeur minderde vaart en gebaarde ons over te steken. Ik legde bovenstaand fenomeen uit aan de jonge Noord-Hollander, die deel uitmaakte van het Ritz-peloton. 'Maar die Nederlander had wel voorrang,' opperde hij. 'Jezeker,' zei ik, 'maar de Belg ook.' Zijn de Belgen aardiger, galanter voor fietsers en zo ja waarom? Als Belg, die al jaren in Nederland woont, wil ik het antwoord graag schuldig blijven. Feit is wel dat de (meeste) fietsers het gedrag van mijn landgenoten bijzonder op prijs stellen.

PS: Naar aanleiding van bovenstaand stukje kreeg ik een mailtje van iemand uit de buurt van Roeselare. Ik citeer: 'Vooral niet veralgemenen, Miel ! Automobilisten uit Belgisch Limburg, ja, die hebben respect/aandacht voor fietsers. Zeer zeker. Maar elders in Vlaanderen? Daar hebben ze vaker  hun middelvinger klaar dan een vriendelijke groet. Om nog maar te zwijgen van die macho's in hun monstertractoren... Van iemand die in alle 5 Vlaamse provincies fietst en dus best de vergelijking kan maken.