Gedotterd

Zo gaat dat dan. Zes weken geleden kreeg ik aan het begin van iedere fietstocht - op de eerste helling van de dag - pijn op de borst. Eenmaal boven trok die pijn meteen weer weg, maar prettig voelde het niet. Omdat het vijf jaar geleden was dat ik mijn laatste uitgebreide Medische Sportkeuring onderging, maakte ik een nieuwe afspraak. Bij de fietstest wilde de sportarts de goden niet verder verzoeken toen ik aan 220 watt zat. De hartfilm liet duidelijk zien dat er iets niet klopte. Als ik niet zou fietsen had ik niet geweten dat ik wat mankeerde! Het hart- en vaatcentrum van het ziekenhuis dat door de sportarts werd gecontacteerd, was niet geneigd tot snelle actie. Dankzij mijn huisarts kon ik vrijwel meteen terecht bij een cardioloog die er weer voor zorgde dat ik me vlug kon melden in een Tilburgs ziekenhuis. Daar bleek eergisteren tijdens de hartkatheterisatie dat één van mijn slagaders (de linker arterie descendens) behoorlijk vernauwd was. Er kon gelukkig meteen gedotterd worden. Een stent zorgt er nu voor dat er weer voldoende zuurstofrijk bloed door die ader gepompt wordt. Ik kreeg de gangbare post-dotter-medicijnen mee: twee bloedverdunners (ascal en brilique), één cholestererolbestrijder (simvastatine) en één bèta-blokker (metoprol).  Over een week mag ik weer sporten. In Tilburg is me aangeraden deel te nemen aan een programma voor hartrevalidatie.  Een specifieke hartrevalidatie voor sporters lijkt er niet te zijn, althans ik kan er niet meteen een vinden op internet. Het zou wel handig zijn als ik zou weten welke afstanden, hoeveel heuvels, hoeveel watt ik mag fietsen aan welke hartslag. Anderzijds, een goede vriend met kennis van zaken vraagt zich af of dat wel nodig is: 'Je mankeerde niets aan je hart zelf, die kransslagader is weer open, eigenlijk moet het fietsen alleen maar makkelijker gaan.' De volgende dagen zie ik mijn attente en alerte huisarts en mijn even aardige als competente cardioloog. Ik ga het hen voorleggen. Die vernauwing leverde me in ieder geval een aantal haiku's op!

De vernauwing omcirkeld