Col de Loomans

Als ik in Eijsden van Mariadorp richting Withuis fiets en na de brug over de autoweg de eerste straat links neem, kom ik op de Steenbergweg. Rechts aanhoudend klim ik circa 100 meter tegen circa 6 procent. Al jaren zie ik dan, links van de weg en bevestigd aan een lantaarnpaal, een bordje dat me wil doen geloven dat ik op de top van de Col de Loomans ben, 69 meter boven NAP. Ongetwijfeld de minst lange en de minst hoge col ter wereld. De vraag is natuurlijk of dat bordje daar echt geplaatst is door de ANWB, zoals wordt gesuggereerd. Google noch Yahoo kunnen me uitsluitsel geven over het bestaan van een col de Loomans. De naam intikken op de zoekfunctie van de website van de ANWB levert ook niets op: ‘Controleer de spelling of probeer een andere zoekterm.’ Zelfs Iris, de automatische antwoordbabe van de ANWB blijft het antwoord schuldig:’Ik ben bang dat ik u niet goed begrijp.’ Zou iemand uit Eijsden weten wiens idee dat bordje is? Zit de Provincie er achter, de Gemeente, de VVV, de plaatselijke wielertoeristenclub, de winnaar of verliezer van een weddenschap, een grapjas die Loomans heet? Leef lui vaan Eesjden, kint geer miech helpe?
(De reacties zijn hier te lezen).