Boekenkast

Vanwege schilderwerken moest ik mijn boekenkast tijdelijk leeg maken en weer inruimen. Mijn verzameling (van circa 1200 boeken) bestaat voor 90% uit romans en voor 5% uit dichtbundels. Er zitten geen luxueuze uitgaven tussen. Bij een antiquariaat zou je er niet meer dan een euro per stuk voor hoeven te betalen. De waarde zit in mijn hoofd.
Al die boeken maken deel uit van mijn leven, vanaf mijn negentiende hebben ze mijn leven mee vorm en richting gegeven. Het eerste boek dat ik kocht van mijn eerste salaris, was De val van Albert Camus. Het maakte een verpletterende indruk en ik leef sindsdien in de hoop dat ik nooit in een situatie terecht kom die vergelijkbaar is met die van advocaat Jean-Baptiste Clamence, die aan het eind van zijn verhaal verzucht: 'Lieve kind, gooi je toch alsjeblieft nog eens in het water, geef me nog een keer de kans je te redden en mijzelf erbij.' 
Er zijn meer zinnen die bleven hangen. ´Wat is er nog over van die heerlijk opwindende dagen, de gevleugelde verwachtingen, de grote idealen,´ mijmert Toergenjev´s hoofdpersoon in Lentestromen.
En die van Kowalski in Eddie's bastaard: ´Wie in wrok omkijkt naar datgene wat hem heeft gemaakt tot wat hij nu is, heeft zijn eigen leven nog niet in handen.'
Geurrilla van Naipaul is een broeierig verhaal dat zich afspeelt op een tropisch eiland. Ik las het toen ik met 39˚ koorts in bed lag. Alleen al vanwege de broeierige herinnering wil ik het boek niet kwijt. 
Wilde zwanen (590 blz) van Jung Chang las ik in één weekend uit, in onze woonkamer, tussen spelende en TV-kijkende kinderen, met het schaamrood op mijn kaken. De schrijfster is net als ik geboren in 1951. Terwijl ik op mijn zeventiende vergaderingen bijwoonde van AMADA, een Maoïstische Derde Wereldbeweging, zat zij in de heropvoedingskampen van dezelfde Mao. Ik voelde me enigszins getroost toen ik las dat zij Lentestromen van Toergenjev een geweldig boek vond!
Wielerboeken of boeken over wielrennen staan er nauwelijks in mijn boekenkast. Ze zijn op twee handen te tellen. Een kwestie van keuzes maken. Ik besteed al zoveel tijd aan fietsen en alles er omheen, dat ik mezelf verplicht me in mijn ´leestijd´ met andere (even serieuze!) zaken bezig te houden.