Duivels Bosch

Zondag a.s vindt het NK Wielrennen plaats in Kerkrade. In de omloop van 10,5 km zijn maar liefst 4 hellingen opgenomen. In de pers wordt vooral gesproken over het Duivels Bosch, een bospad dat speciaal voor het NK werd geasfalteerd. De helling is 750 meter lang, gemiddeld 7,6% en er zitten pieken in van 20%.
Vanmiddag ben ik een kijkje gaan nemen. Met de fiets. Het viel me eerlijk gezegd nogal mee. Duivels ben ik niet tegen gekomen in het prachtige bos bij de abdij van Rolduc. Na 450 meter ben je eigenlijk al boven en de steilste stukjes zijn heel kort. Maar, zoals één van de talrijke wandelaars met loslopende honden terecht opmerkte: zondag moeten ze er 22 keer omhoog. De Mont Chèvre, één van de andere klimmetjes, leek me overigens veel zwaarder.
Halverwege het parcours werd ik met veel overtuiging de verkeerde richting uitgestuurd door enkele tuinmannen van een sociale werkplaats. Ik dacht al dat ik hen hoorde gniffelen toen ik de door hen aangegeven weg opreed.