Dichters

In de tweede helft van de jaren zeventig maakten Wiel Kusters en Hans van de Waarsenburg programma's over literatuur voor de Regionale Omroep Zuid. In juli 1978 werd ik gevraagd met de renfiets naar Sint Pietersvoeren te komen waar Louis Ferron werkte aan een nieuwe roman.
Louis en ik werden geïnterviewd voor een aflevering die de naam 'Poëzie op de pedalen' kreeg en uitgezonden werd ter gelegenheid van de Ronde van Frankrijk. Het interview werd afgesloten met een 'wedstrijdje' tussen Louis en mij. We hadden beiden enkele halve liters bier op, de kans op uitdroging was dus klein. Ik klopte Louis met ruim verschil.
Jaren later, in 1990, was ik op vakantie in Zandvoort. Ik kocht dagelijks het Haarlems Dagblad omdat Louis er een Tour-column in publiceerde. De ene dag schreef hij over het wedstrijd-verloop of een vedette, de andere dag over zijn eigen prestaties op de fiets.
Zo kwam ook het wedstrijdje in de Voerstreek ter sprake. Louis kon zich blijkbaar mijn naam niet herinneren en had het over 'de dikbuikige en bejaarde Limburgse dichter Leo Herberghs' die hem te snel af was geweest. Leo was in 1978 dikbuikig noch bejaard en hij heeft bij mijn weten nooit op een renfiets gezeten.
Een mooie column was het wel. Wat dan weer bewijst dat het niet om de werkelijkheid gaat maar om het verhaal.