Routebeschrijving 'Hel van Houtepen'

De beschrijving

Ga in Maastricht naar het Politiebureau, waar de kilometertelling begint op 0,0. De Luikerweg volgen naar de vijfsprong aan de voet van de Pietersberg en rechts aanhouden over de Mergelweg naar Kanne. In Kanne de derde afslag (voor de kerk) rechts (3,4), over de Jeker en meteen naar links om de brug over het Albertkanaal te bestijgen. Direct over het kanaal rechts naar beneden en aan het eind van de bocht rechtdoor de Zusserdel (ook wel Tienderberg of Plattenberg) op: 700m van gemiddeld 7,6% over het bochtigste circuit van de Benelux.

Aan de top links over de landbouwweg naar beneden, op de T-splitsing links en bij de T-splitsing met de doorgaande weg rechts door Eben-Emael heenklimmen en dalen, dezelfde weg aanhoudend. Na de afdaling bij de rotonde links de Côte de Halambaye vanaf de minder steile kant beklimmen: toch nog 1200m tegen 5 á 6%, maar de ‘echte’ wacht rustig op de terugweg. Na de afdaling rechtdoor, vooraan in het dorp links (13,3) en over twee bruggen heen Visé aan blijven houden. Op het centrale plein in Visé (16,2) rechtdoor omhoog en op de kruising na 500m rechts naar beneden. Aan het eind van die afdaling pal vooraan het verkeersplein (17,2) linksaf voor een mooie klim door de Rue Porte de Lorette. Weg aanhouden, aan de top rechts langs het kerkhof, daarna links (17,9) het fietspad richting Richelle op en bij de kruising met de weg (18,3) linksaf en dus niet het fietspad rechtdoor blijven volgen. Direct aan het eind van de afdaling (20,1) rechtsaf omhoog richting Richelle. Na de klim recht door het dorp heen en van de mooie afdaling genieten. Aan de voet meteen naar links en direct na de kruising (23,3) schuin links oversteken, voor de friettent langsrijden en meteen daarna linksaf om direct rechts aanhoudend omhoog te gaan voor een mooi en kort, maar steil klimmetje door het bos naar Wixhou. Bij de T-splitsing na de top linksaf en daarna steeds linksaf en langs het kasteeel afdalend tot je bij de T-splitsing aan de voet weer linksaf gaat, maar nu bij de kruising (25,9) rechtdoor richting Sarolay voor de bijzonder mooie en behoorlijk zware klim over de Côte de Sarolay: 800m tegen 9,8%. Na de top 1 km rechtdoor tot je bij de glascontainers (28,4) rechtsaf gaat. Na 300m linksaf de Rue aux Communes in en 100m verder rechtsaf de kleine Rue Voie Melard. In de afdaling rechtdoor deze weg aanhouden, ook als die volgens het verkeersbord doodloopt, en in de afdaling goed op het matige wegdek letten.

Beneden met de weg het dorpje Cheratte in tot je na het kerkje (30,0) linksaf de Rue de Vieille Voie inslaat en daar wordt het menens. De eerste 600m van de klim is gemiddeld 12,5%, met een uitschieter tot 18%. Rechtdoor en bovenaan bij de T-splitsing (30,8) naar rechts. Weg vervolgen en bij de volgende T-splitsing, met kleine rotonde, schuin rechts naar voren (31,3). Met een viaduct over de snelweg naar Verviers en Aken heen: rechts een fraai uitzicht over de doorsnijding van het Maasdal. 500m verder, bij de bewegwijzerde kruising, rechtsaf richting Wandre (32,4). Na 300m volgt een afdaling die in diverse bochten het uiterste van het rem- en stuurvermogen vergt (voor de terugreis is deze als klim opgenomen). Na een serie scherpe en steile bochten zie je na een haakse bocht naar rechts schuin links de onooglijke Rue Tesny (33,5). Dit is een gevaarlijk punt om over te steken!!! Als op dat moment een auto achterop- of tegemoetkomt is het vermoedelijk beter eerst de afdaling uit te bollen tot aan de kruising in het dorp en om te keren voor de klim: de puristen prefereren dit misschien toch al. De Rue Tesny biedt een klim van een kilometer tegen 12%. Tussen de tweede en de vijfde hectometer ligt het gemiddelde boven de 15%, met een piek boven de 20%.

Bij de top (34,4) rechtdoor en op de volgende kruising naar rechts en meteen links aanhouden voor een bijzonder mooie en bochtige afdaling naar het Maasdal. Aan het eind van de afdaling oversteken, weg aanhouden en in het zicht van de fabrieksgebouwen van de Jupiler-brouwerij 100m vóór het stoplicht links (37,5) het pleintje (Place de Meuse) op, rechtsaf en meteen linksaf de Rue du Major in. Bij de kruising rechtdoor en daarna links omhoog (tegen het verkeer in, maar dat deert niet op deze eenzame weg) de Rue du Houlpays in voor een klim van 250m tegen 12%. Bij de T-splitsing links met vals plat verder, links aanhouden en aan het eind van de bebouwing (38,2) rechts het bos in voor een kort maar fel klimmetje met Rue du Bois Sauvage. Dit is een schitterende bosweg, waarin je na 200m rechts aanhoudt tot je na de afdaling (rustig wegens variabel wegdek) bij de vork links aanhoudt en na 200m (39,8) links achteruit de Vieille Voie de Bellaire opfietst: let op tegenliggers, maar aangezien fietsers als Circulation Locale tellen mag je legaal omhoog. De klim begint rustig, maar wordt 700m lang geleidelijk steeds zwaarder. Na het steile stuk bij de splitsing (40,6) rechts de Rue-du-Fond-de-Quoi in, daarna bij de T-splitsing links, vervolgens rechts aanhouden en bij de kruising bij het oorlogsmonument (41,2) rechts om lekker de Cote de Bellaire (geen echt zware klim) af te gaan dalen. Aan de voet rechtdoor, bij de rotonde eveneens en enkele honderden meters verder bij het pleintje (42,9) linksaf, met die weg op het vals plat links aanhouden en op het verkeersplein voor de supermarkt (43,6) linksaf omhoog de Côte des Trixhes op met 600m tegen 12,5%.

Na de top links aanhouden en bij de T-splitsing met de Thier du Goreu (44,6) linksaf. Na 200m bij de Rue de Heids linksaf voor de afdaling en op de kasseien weer linksaf (45,5) de Rue Armand-Michaux in. Geniet bij dit alles van de magnifieke heuveluitzichten in deze veelversmade voorsteden van Luik. Bij de eerste T-splitsing rechts, de volgende links en de derde (46,1) naar rechts bij de Coiffure. Aan het eind van de afdaling (46,5) eerst links aanhouden en daarna meteen rechts de Rue du Couvent in. Bij de rotonde rechtdoor, bij de vork rechts richting Fleron aanhouden, na 800m bij de kruising rechtdoor, maar ruim 100m verder (48,2) rechtsaf de Rue Fonds du Chat op. Na 100m rechts aanhouden en dan 400m boven de 15%. Op. Bij de T-splitsing aan de top rechtsaf, in de afdaling bij de driesprong (49,7) weer rechts en aan de voet de kruising (50,2) oversteken om via de Rue des Papillards de Voie de Prés te beklimmen: 700m tegen bijna 10% gemiddeld. Neem de aanloop rustig wegens dwarsgootjes, de echte klim begint na een haakse bocht naar rechts. Na de top bij de T-splitsing rechtsaf en rustig omhoog naar Queu-du-Bois. In het dorp bij het funerarium (52,2) rechtsaf de Rue Jules Rasquinet in. Bij de T-splitsing aan het eind links en daarna de tweede afslag rechts (52,9) de Rue des Heids in voor een spectaculaire afdaling met dito uitzicht (wees gerust: als klim in de terugweg).

Aan de voet (53,7) naar links en direct schuin rechts vooruit de Rue Heids des Chènes inslaan: de eerste 400m klim zijn respectievelijk 12, 14, 16 en 18%. Na de top bij de kerk linksaf en bij de volgende kruising (55,1) weer links afdalen en na 1500m links (57,0) vooruit omhoog, na 50m linksaf en 150m daarna rechtsaf de Rue Joseph Leclerq op. Het is een raadsel waarom deze zware klim niet in de Encyclopedie Cotacol staat. Na de top rechtdoor, bij de vork (58,2) links aanhouden, bij de T-splitsing rechts en bij de kruising met de drukke weg Luik-Fleron (58,6) even rechts die weg op, maar meteen links oversteken de verscholen Rue Jean Volders in. Bij de T-splitsing rechts, meteen daarna (58,8) links en na 100m bij de kruising schuin links vooruit de Rue de Romsée in, die links aanhoudend volgen en bij de kruising met het stoplicht (59,7) rechtsaf. In de daaropvolgende afdaling meteen bij de eerste huizen van het dorp (61,7) rechtsaf de Rue du Cimetière in. Na het kerkhof gaat die rechts vanzelf over in de Rue Haie des Loups voor een klim van meer dan 1100m tegen 11%, waarbinnen 100m van 18 tot 20%. Alsmaar rechtdoor klimmen en bij de kruising na de top naar rechts (63,3), na 100m eerst links aanhouden en weer rechts aanhouden om bij de T-splitsing rechtsaf te slaan en opnieuw af te dalen naar Vaux sous Chevremont. Bij de rotonde onder het TGV-viaduct (65,6) naar links de Rue du Haute Folie in en na 150m links omhoog voor de klim: 900m tegen 12,7%, waarvan 500m met een gemiddelde boven de 15%. Een van de zwaarste klims van de route en mijn persoonlijke favoriet, met zijn prachtige 18-karaats (en -%) bocht op tweederde. Op de kruising na de top (66,7) naar links en waar de doorgaande weg naar links draait, schuin rechts (66,9) naar voren rijden en meteen links aanhouden voor een kort maar krachtig klimmetje met mooi uitzicht als beloning. De weg links aanhoudend vervolgen en in de afdaling op de dwarsgootjes passen. Bij de T-splitsing met een grotere weg (67,8) rechtsaf en die weg door het dorpje Lemmetrie volgen voor een stevige afdaling (zie voor klim terugweg). Pas op, aan het eind van de afdaling zit een abrupte splitsing (70,5), waar je naar rechts gaat om na 500m rechts de Rue Fonds des Bois op te fietsen voor de Côte de la Casmatrie, een prachtige klim van 1500m tegen ruim 7%, met enkele klassieke haarspeldbochten in het bos. Die weg volgen tot je bij de kruising in het dorpje (72,6) weer rechts naar beneden gaat, maar aan de voet dit keer links onder het spoor door, rechtsaf en twee keer een bruggetje over langs het fraaie thermenpark van Chaudfontaine, linksaf de N61 op en na enkele honderden meters rechtsaf de afslag Ninane nemen. Na 100m schuin links (bij het bordje 19%) de zware Voie des Chars (73,8) op voor bijna 1400 onregelmatige meters boven de 10% gemiddeld. Bij de kruising aan de top (74,7) links en na 100m rechts richting Beaufays. Steeds rechtdoor de weg volgen, tot je vlak na een rotonde schuin links (76,1) de Rue de la Walthine volgt: matig wegdek maar een mooi doorkijkje links over het dal. Bij de eerste kruising linksaf (76,7) de Rue de l’Abbaye in, deze weg vervolgen langs de fraaie abdij van Beaufays en bij de T-splitsing in de afdaling (78,9) linksaf.

Terug in het Vesdre-dal, bij het station van Trooz (80,9), twee keer rechtsaf en enkele kilometers de N61 volgen, die vanaf hier tot aan Pepinster een vrijwel volledig groen traject volgt met magnifieke uitzichten. Vooraan in Fraipont, 100m voorbij het kerkhof en pal vóór de brug over de Vesdre naar rechts (84,0) en langs de kerk de weg volgen. Hiermee onder het spoor door en linksaf om langs spoor en Vesdre naar de klim te rijden: ruim 1,5 km, zeer onregelmatig met gemiddeld meer dan 7%. Vlak na het steile stuk (300m boven de 13%), op de splitsing (86,7) naar links voor de magnifieke afdaling (de klim naar Banneux doen we nog op de terugweg). Langs het station van Fraipont terug naar de N61, bij de kruising (88,7) links en daarna meteen rechtsaf richting Olne. 500m na de brug over de Vesdre, waar je Nessonvaux (de parel van het Vesdre-dal) alweer uit dreigt te fietsen, schuin rechts (89,5) de Voie Collas op. Dit is een zware klim (eerste 600m boven de 11%) met stukken slecht wegdek, maar het blijft steeds verhard. Geniet boven op de kam van het duizelingwekkende uitzicht rechts. In de afdaling laat je verschillende vage zijwegjes rechts liggen om pas na een flink recht stuk rechtsaf (91,7) een prima geasfalteerde weg voor Circulation Locale op te fietsen. Deze klim door het Bois d’Olne is met zevenhonderd onregelmatige meters van gemiddeld 13,5% zwaarder dan zijn voorganger, ondanks het goede wegdek. Bij de T-splitsing na de top linksaf en vervolgens het tweede verharde wegje linksaf (93,3) en het dal inzakken. Deze weggetjes bewijzen hoe goed verstopt sommige van de mooiste en zwaarste klimmetjes kunnen liggen.

In het dal linksaf en na ruim 200m (94,9) de anonieme verharde weg rechtsaf in voor de mooie klim naar Froidbermont. In de klim, bovenop en uiteindelijk ook in Olne steeds links aanhouden om richting Nessonvaux terug te zakken. 200m voor het spectaculair gelegen kerkhof ga je echter rechtsaf (98,1) de Côte de Froidheid op. Aan de top rechtsaf en daarna weer rechtsaf voor de heerlijk bochtige afdaling naar Nessonvaux. Dit keer wel voorbij het kerkhof dalen, maar onderaan meteen links (101,4) richting Soiron, terecht officieel erkend als een van de mooiste dorpjes van Wallonië. Na Soiron bewonderd te hebben midden in het dorp (105,6) rechtsaf richting Pepinster/Cornesse inslaan en de Côte de Chêne op met een kilometer tegen 7,8%. Na de top steeds Pepinster aanhouden, bij het verkeersplein (108,8) in de afdaling links en in het dal rechtsaf.

Bij de volgende kruising (110,5) links Spa aanhouden, onder het spoor door en het eerste straatje links in: de Rue Louis Formatin. Op het pleintje (110,8) schuin links omhoog, voor het station rechts aanhouden, het spoor oversteken en daarna de eerste weg rechts (111,2) nemen voor de Côte des Nids d’Aiguesses. Dit is een lange en onregelmatige klim, volgens de Cotacol de twaalfde zwaarste van België, met onder andere een kilometer boven de 12%. 200m na het begin van de klim níet rechtdoor de Rue du Plateau aanhouden, maar ten behoeve van het stijgingspercentage even tegen het zeer zeldzame verkeer in linksaf en rechtsaf de klim vervolgen. Na wederom 200m rechts omhoog aanhouden voor een zware klim door het bos, waar de wegverharding vaak ouderwets slecht is. Op de verharde kruising buiten het bos linksaf en daarna rechtdoor en afdalen richting Ensival. Laat het weidse uitzicht je niet weerhouden ook op het af en toe slechte wegdek te letten. Bij de eerste kruising in de afdaling rechts aanhouden naar beneden en zo gauw de weg rechtdoor omhoog gaat (115,3) linksaf afdalen en voor het spoor rechts om de N61 over te steken (116,0).

Op het pleintje na 200m schuin links, de Vesdre oversteken en meteen naar links. Op de kruising in Wegnez (116,8) rechtdoor voor een lange vals plat klim. Na ruim een kilometer op de kruising (117,9) links richting Pepinster. In het dal weer naar rechts en dit keer tot buiten Pepinster de N61 volgen. Direct buiten het dorp, pal tegenover de indrukwekkende gebouwen van de voormalige textielfabriek rechtsaf (120,3) de Rue Jonckay in voor de Côte de Cornesse: 1100m boven de 11%. Bij het verkeerspleintje halverwege de klim (121,0) linksaf en na de top voorbij de kerk de tweede straat (121,8) rechtsaf en op de kruising na 300m weer rechtsaf. In de afdaling nu bij het inmiddels bekende verkeerspleintje rechts aanhouden en rechtdoor de klim afdalen die je eerder hebt beklommen. In het dal rechtsaf (123,8) en na anderhalve kilometer (125,3) rechts een klein weggetje in om de Côte de Drolenval op te gaan voor 1200 onregelmatige meters tegen meer dan 11% gemiddeld. Voor in het dorp (126,1) naar links voor het tweede en zwaardere deel van de klim. Aan de top staat gelukkig een bankje om op te verpozen alvorens je bij uitzondering hetzelfde traject teruggaat. Tussen de Vesdre en Cornesse heb je met deze route diverse herhalingsoefeningen gedaan, maar elke fietsklimmer zal het met me eens zijn dat beide klims naar Cornesse onontbeerlijk zijn. Bovendien is verdedigbaar dat de Côte de Drolenval het mooiste uitzicht uit de streek biedt. Geniet daarvan in de afdaling, maar vergeet de twee dwarsgootjes tegen het eind niet.

Terug in het dal (127,9) ga je rechtsaf, volgt ruim een kilometer lang de N61 en neemt rechtsaf de afslag Goffontaine haut (129,1). Boven rechtdoor zakken (voorzichtig), terug in het dal linksaf (129,9) en meteen rechtsaf richting Gite Rural (let op verkeersdrempel). Deze weg aanhouden voor een uitzichtklim van ruim een kilometer tegen 5 à 6%. Na de top aan het dorpsplein van Trasenster nog enkele honderden meters rechtdoor en dan bij de kruising (131,9) linksaf richting Louveigné voor nog 1500m uitzichtklim tegen rond de 4% naar Banneux. Voor in het dorp meteen rechts (135,2), na anderhalve kilometer bij de kruising (136,7) rechts en in de afdaling rechts aanhouden. In het dorp Fraipont eerst rechts en dan links onder het spoor door (140,0), de weg langs de kerk en het pleintje volgen om (140,3) linksaf de rue Sur les Roches op te gaan voor tweehonderd zeer steile meters. Na dit muurtje ga je rechtsaf richting Hurlevent over de niet met een naambordje aangegeven rue Sur Steppes. Volgens de Cotacol is dit de tiende zwaarste helling van België, maar zo voelt hij niet aan als je nog fit bent: 1400 lommerrijke meters tegen 11% met zeer ongelijkmatig profiel. Bij de kruising na de top (142,6) linksaf en afdalen tot in Andoumont, waar je rechtsaf gaat en verder daalt tot het kruispunt bij het gehucht Les Forges. Daar rechtsaf (144,7) voor de afdaling naar Trooz.

[In Les Forges kun je voor een extra klim rechtdoor de bekende Thier des Forges op voor 2 km tegen 6%, waarvan de eerste km tegen 9%, maar dan moet je voor de route wel weer terug afdalen.]

In het dal rechtsaf (147,9) en weer enkele kilometers de N61 volgen. Dit keer de Vesdre twee keer oversteken en daarna bij de kruising (152,1) net als op de heenweg richting Olne, maar nu al voor de kerk van Nessonvaux linksaf (152,8) de Rue du Neuve Voie opklimmen voor de Côte d’Hansez, een lange en zeer zware klim met sterk wisselende percentages: 400m 10%, 400 m 5%, 500m 13% en dan nog een uitloopje. Na de top in het gehucht Hansez rechts aanhouden en op de grote kruising bij het Croix Renard (155,2) schuin links vooruit. Deze weg voert je naar de ingetogen, maar adembenemende schoonheid van het gehucht Forêt: een ovaal van natuurstenen huisjes rond een dorpspleintje van gras met een prachtig kerkje annex kerkhofje. Zelfs de meest fanatieke fietser zal hier op een bankje willen gaan zitten en genieten van de eenvoud en rust. Daarna verder voor de ruim drie kilometer lange panorama-afdaling, met achtereenvolgens links het fraaie kasteel van Forêt, rechts een authentiek boerderijcomplex en tenslotte uitzicht op de steenfabriek.

Beneden in het dal (160,2) rechtsaf de N61 op en deze volgen tot onder de spoorbrug door om in het centrum van Chaudfontaine (163,2) rechtsaf te slaan, na de brug weer rechts, onder het spoor door en links omhoog voor de onregelmatige Chemin de la Lemmetrie-klim: de eerste 300m gaan boven de 13%, waarna het onregelmatige vervolg de benen nog best pijn doet. Na de uitloop van die klim bij de vork (164,9) nog even rechts omhoog door het gehucht Lemmetrie, maar na enkele honderden meters nog in die klim bij de eerstvolgende kruising (165,3) linksaf richting Western City. In het vervolg van de afdaling rechts aanhouden, dus de afslag Western City links laten liggen. Beneden in de vallei van de Vesdre (166,9) onmiddellijk scherp links aanhouden en met deze weg enkele honderden meters het dal volgen. Als je begint te klimmen ga je op het kruispunt (167,4) linksaf de Rue de la Pierre Blanche in, die aan het begin enkele honderden meters boven de 15% heeft en daarna fors doortrekt. In het dorp Lemmetrie rechtdoor klimmen en na de top buiten het dorp de eerste afslag links (170,1) in, de Rue des Carmes. Eerst omhoog en na de afdaling aan de voet rechtsaf. Na enkele honderden meters bij de kruising (170,8) linksaf en meteen schuin rechts omhoog het kleine weggetje Rue des Anglais in, een van de mooiste weggetjes van de streek. Je volgt deze ruim een kilometer tot je (171,9) rechtsaf de Chemin du Bois de Beyne inslaat. Een lang stuk vals plat loopt uit op een prachtige, maar wrede klim door het bos met 600 loodzware meters boven de 15%. Aan de top (173,7) linksaf en met die weg recht door de fabrieksterreinen heen en pal daarna links (178,1) het fietspad op de oude spoorbaan op, maar na enkele honderden meters bij de eerste kruising (178,4) links daaraf en meteen naar rechts. Geniet van de luisterrijke kasteelboerderij Chateau de Neufcour die je even later links ziet en laat liggen. Aan het eind van de weg rechtsaf (178,9) het spoorbrugje over en 100m verderop bij de stoplichten voor het charmante oude gemeentehuis van Beyne de grote weg oversteken de Rue de Jupille in. Zo’n 2 km afdalen en links aanhoudend de weg volgen tot je ter hoogte van een scherpe lus naar rechts linksaf (181,1) de Avenue Henri Warmant opgaat, met enkele honderden meters kasseien, waarvan stukken boven de 15%.

Na de top rechtdoor tot je bij de tweede kruising (182,5) schuin links voorbij het electriciteitshuisje de Rue de Homvent ingaat en daarna bij de eerste afslag links (182,8) de Rue Fond Collin inslaat. Bij kruisingen steeds rechtdoor aanhouden tot je na een kort stuk afdaling in de bocht naar rechts schuin links terug (183,6) de Trou du Renard inzakt. Hiermee eerst twee keer links aanhouden, maar na een kort stukje klim rechtsaf (184,2) de Rue Salvator Allende inklimmen en na 100m linksaf doorklimmen met de Rue de Chene. Bij de T-splitsing met de Rue Joseph Leclerq (184,6) links naar beneden. In de afdaling eerste bocht links, tweede rechts en aan de voet (185,4) links de weg Fleron-Jupille oversteken voor de zeer pittige klim over de Rue des Heyds: 800m tegen meer dan 10%. Aan de top (186,3) naar links en na krap 200m rechts de kleine Rue Jules Rasquinet in. Bij de T-splitsing (187,0) links om via Bellaire en een geweldig lange afdaling naar Jupille te zakken. In dat dorp de eerste onooglijke afslag rechts nemen, de Rue Fond de Coy (189,0), en die enkele honderden meters volgen tot je bij de vork rechtsaf de Rue Bois Sauvage inslaat voor een prachtige bosklim. In het bos en bij de terugkeer in het dorp eerst links aanhouden, maar daarna rechts (190,5) steil doordalen. Bij de eerste kruising aan de voet rechtsaf en volgende links om bij de T-splitsing met de drukke weg rechtsaf Jupille te verlaten. Voorbij de afslag Saive/ Barchon (191,4) rechtdoor richting Wandre, een van de heenweg bekend stuk route.

In Wandre tegenover het kerkje vooraan in het dorp (192,5) rechts de Rue de la Colline in voor de Côte de la Xhavée: 1 km tegen 11 %. 150m na het begin van de klim (192,8) schuin links de Rue des Montagnards nemen voor een stukje van 22%. Aan de top omkeren (de Rue Tesny is te gevaarlijk om af te dalen), in de afdaling links aanhouden, de Rue des Montagnards rechts laten liggen, maar direct daarna rechtsaf (194,4) de Rue Sart-Blanche in. Na 100m schuin links aanhouden en anderhalve kilometer rechtdoor met mooie uitzichten links. Aan het eind rechtsaf (195,9) de Côte du Bois-la-Dame op voor een klim van 900m tegen meer dan 10%, dezelfde die we op de heenweg afgedaald waren. Op de eerste kruising na de top (197,2) naar links richting Sarolay, weer met de brug over de snelweg en direct daarna (198,1) vóór de hoogspanningsmast naar links, vervolgens links aanhoudend en links afslaand afdalen tot in het dorp Cheratte. Bij de kruising aan de voet rechtsaf en aan het eind van het dorp, vóór de spoorwegovergang (200,2) rechts omhoog voor de steile en lange beklimming van de Rue Voie Melard. In de klim links aanhouden en op de T-splitsing aan de top weer naar links, om na 100m bij de kruising (201,1) rechtsaf te slaan. Na ruim 300m bij de T-splitsing linksaf en die weg aanhoudend afdalen. Na de afdaling ga je bij de eerste kruising (203,9) naar links, steekt snelweg en Maas over en houdt rechtdoor aan om ook het Albertkanaal over te steken. Bij de rotonde rechtdoor voor een geleidelijke klim uit het Maasdal naar het dorp Oupeye.

In Oupeye aan het eind van de weg (206,7) oversteken naar links en bij de rotonde rechts richting Heure le Romain. Weg af en op volgen en in de tweede afdaling rechts aanhouden tot je 250m na de mini-rotonde in het dorp linksaf (209,6) via de Rue des Meuniers de Thier d’Amry opgaat, met 300m tegen 13,7%. Aan de top links naar beneden en aan de voet (211,0) rechtsaf voor een matige klim richting Houtain St. Simeon. Bij de T-splitsing (212,3) rechtsaf zakken naar het dorpje Halambaye, maar op de kruising aan de voet (214,7) links achteruit oversteken, het kleine weggetje met het blauwe fietsroutebord nr. 407 in. Je klimt nu 1200m onregelmatig, met een geschat gemiddelde tussen 5 en 6%, naar de prachtige Hauts du Froidmont. Onderweg heb je rechts mooi uitzicht op de steengroeve annex vuilnisstort van Halambaye. In de afdaling houd je bij een splitsing (216,7) links aan en bij de dalweg sla je linksaf voor de afdaling terug naar Halambaye. Nu houd je bij de kruising waar je eerder al was rechts aan om 150m daarna met de afslag links (218,8) richting Lixhe te gaan. Links aanhouden, onder het spoorviaduct en verder recht door het dorpje Loen. Aan het eind daarvan links (220,9) en links aanhouden voor de voet van klim over de Halambaye (of Côte de Lixhe). Speciaal voor deze helling werden de profs jarenlang in de Amstel Gold race aan het slot 25 kilometer door België omgestuurd, maar de Halambaye wilde in de praktijk maar niet als scherprechter fungeren. Voor de liefhebber zullen 600m tegen gemiddeld 10% echter zwaar genoeg zijn. Wie nog wat over heeft kan omdraaien, om de sensatie van een afdaling met een snelheid boven de zeventig of tachtig kilometer per uur te beleven: er is geen gevaarlijke kruising, maar schrik niet van nog harder rijdende Belgen in twee richtingen.

Aan de voet van de afdaling rechtsaf en daarna links met de weg over de Jeker en in Eben-Emael rechts omhoog. Aan het eind van het klimmetje rechts aanhouden richting Maastricht. Aan het eind van de afdaling rechts afslaan (225,0) richting Lanaye/Visé. De Jeker over en de weg aanhoudend de St. Pierre op. Het verdient overweging de afdaling in de eerste bocht te onderbreken voor een bijzonder fraai doorkijkje over het Maasdal en het Limburgse heuvelland. Na de afdaling over de hangbrug direct naar links en verder de Maas aanhouden, dus na de sluis naar rechts (230,2). In Nederland passeer je de cementfabriek ENCI om direct na het parkeerterrein links (233,6) omhoog te gaan voor een scherp klimmetje naar de schitterend gelegen uitspanning Casino Slavante. Boven aan de klim kun je, vlak voor het parkeerterrein, rechts onder een mergelpoortje door en na 200m linksaf (234,2) wederom omhoog voor het klimmetje naar de Zonnehoeve: een verkleinde versie van de bekende Eiserbosweg, met het venijn achteraan in het bos. Op de top rechts aanhouden en op het plateau rechtdoor voor de afdaling langs Fort St. Pieter, terug naar vijfsprong en politiebureau. Hier heb je 236,8 kilometer afgelegd.